Pikkulinnut olivat kertoneet, että Lightning-liitolla on TP:n kanssa yhteinen osasto venenäyttelyssä. Niinpä tuntemattomiksi naamioituneet turnipsiukkelit latasivat kännykkäkameroidensa akut ja nousivat autoon varhain lauantaiaamuna. Perillä Pasilassa ryntäsimme sisään heti ovien avauduttua ja kävimme katsastamassa mielenkiintoisen XP 33:n sekä hieman kesymmän oloisen First 30:n. Heti tämän jälkeen suuntasimme huomaamattomasti yläkertaan kohti luokkaliittojen osastoa. Tarkoituksenamme oli esittää muutama viattomalta tuntuva kysymys veneen heloituksesta ja napata vaivihkaa pari selventävää kuvaa matkaviestimillä. Paikalla TP:n toimintaa ja litipurjehdusta esittelemässä olleet Sakari Pesola, Erik Hartman ja Eeli Suutari-Jääskö varmasti ihmettelivät innokkaita täsmäkysymyksiämme ja pelkään pahoin että valeasuista huolimatta paljastuimme itäisen merenrantakaupungin vakoojiksi.
Visiittimme osastolla vierähti melkoisen pitkäksi ja esittelijät jaksoivat kiitettävän pitkämielisesti opastaa ja neuvoa meitä omituisten kysymystemme kanssa. Kameralle saimme muistikuvia tukemaan hyviä otoksia siitä, kuinka heloitus oli toteutettu esittelyveneessä. Erityisesti mielenkiintomme kohteena olivat kölin nostin- ja preventterijärjestelyt, kikitalja, vanttien kiristysmekanismi sekä peräpeilin tyhjennysluukut. Vertailimme myös kompassin hintoja ja Vestekin puodista löysimme koko tiimille yhtenäiset Gillin anorakit puoli-ilmaiseksi. Näillä näkyvin näyttää siltä, että suunnitelmissa ollutta maalausprojektia tulemme siirtämään eteenpäin, kunnes olemme saaneet rakennettua veneestä muuten mieleisemme. Heloitusjärjestelyiden lisäksi aiomme hieman fiksata rungon ja kannen saumaa, uusia kylkilistan, kiillottaa kyljet, paikkailla kolhuja ja käydä läpi rikin vaijerit sekä peräsimen. Myös trailerin jarruvalo ja keulapyörä vaativat hieman huoltoa. Tulevan kesän kilpailukalenterikin alkaa täydentyä pikkuhiljaa, kun tiedonmurusia alkaa tihkua sieltä täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti