maanantai 1. huhtikuuta 2013

Aprillia


Purjehduskausi lähestyy, kunhan vain lumet ehtisivät jossain vaiheessa sulaa. Venekuume on kuitenkin sulattanut jo jään turnipsiukkeleiden korvien välistä ja mentaalinen valmistautuminen kesään on kovassa vauhdissa. Veneen huoltokin on jo puoliksi tehty, - nimittäin suunniteltu. Ulkona on vielä niin kylmä, että käytännön toimia on jouduttu lykkäämään koko ajan eteenpäin. Sopivia osia ja heloja on hankittu ja töiden aloittaminen on vain ajan kysymys. Tiimimme on siinä mielessä poikkeuksellinen, että siinä on peräti kaksi venealan ammattilaista. Jesse työskentelee veneiden telakointi- ja huoltoyrityksessä ja Villellä on alan insinööriopinnot meneillään. Todennäköistä siis on, että tarvittavat huolto- ja kunnostustyöt saadaan aikanaan myös valmiiksi.

Jotain konkreettistakin on tähän mennessä jo tapahtunut.
Turnipsin peräsin sai vanhasta telttapatjasta kätevän säilytyspussin 

Näillä sivuilla on nyt vierailtu yli 3000 kertaa! Huolimatta tapahtuman päivämäärästä asia on taivhan tosi, kuten Nuuskakairan mies sanoisi. Vaikka päivitystahti talviaikaan on ollut varsin verkkaista, on ollut ilahduttavaa huomata, että sivujamme on talvellakin seurattu näin aktiivisesti. Kesää kohti lupaamme asiasisällön osuuden kasvavan ja päivitystahdin vilkastuvan.

Jos veneen kunnolle ei olekaan tähän mennessä vielä paljoa tapahtunut, kasvaa miehistön kunto kovaa vauhtia. Gastiosastohan on jo ennestään elämänsä vedossa, puhumattakaan nyt, kun Jesse on vähentänyt tupakan polttoa ja syksyllä naimisiin menneen Villen vaimon pyöristynyt fyysinen olemus antaa ymmärtää harjoituksia käydyn myös muualla kuin punttisalilla. Veteraanisarjaan pikkuhiljaa lukeutuva Kilu on sen sijaan joutunut pinkomaan suksilla liki 900 km ja pyöräilemään saman verran pysyäkseen jotenkin muiden vauhdissa.

Ville valmistautuu purjehduskauteen herkistelemällä fokan skuuttamissessa  lujille joutuvia ranteita

Lightningin hankintaa suunnitellessamme kyselimme veneen kriittisiä kohtia. Etenkin Kilu kevytvenepurjehtijana oli tottunut siihen, että venetyypistä riippuen joku tietty paikka tahtoo herkästi pettää. Kyselyihimme vastattiin monelta taholta, ettei Litissä heikkoja kohtia oikeastaan ole. Syksyn navakat tuulet loivat luottamusta välineisiin ja syykin niiden kestävyyteen alkaa pikkuhiljaa selvitä. Lightning on suunniteltu aikana, jolloin koko kvartaalitalouden käsitettä ei vielä tunnettu ja tuotteita valmistettiin taloudellisen voiton maksimoinnin asemesta käyttöä varten. Lujuuslaskelmia varten ei tuolloin tarvittu tietokonetta, osat mitoitettiin siten että niiden tiedettiin kestävän myös käytännössä. Jo pelkkää teräsputkesta valmistettua lähes kilon painoista Litin saalinkia voisi varmasti sellaisenaan käyttää puolitonnarin rikissä. Puomin päätehelat taas on valmistettu parin millin haponkestävästä teräksestä ja kiinnitetty kolmella järeällä teräspultilla paikoilleen. Vaikka niiden yhteispaino vastaakin uudemman jollan kokonaista hiilikuitupuomia, ei asialla ole suurempaa merkitystä, sillä kaikilla venekunnilla on käytössään samanlaiset kestäväksi todetut helat.

Nämä osat ovat taatusti luotettavampaa laatua kuin Olkiluoto kolmonen 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti