Purjehduskausi lähestyy, kunhan vain lumet ehtisivät jossain
vaiheessa sulaa. Venekuume on kuitenkin sulattanut jo jään turnipsiukkeleiden
korvien välistä ja mentaalinen valmistautuminen kesään on kovassa vauhdissa. Veneen
huoltokin on jo puoliksi tehty, - nimittäin suunniteltu. Ulkona on vielä niin
kylmä, että käytännön toimia on jouduttu lykkäämään koko ajan eteenpäin.
Sopivia osia ja heloja on hankittu ja töiden aloittaminen on vain ajan kysymys.
Tiimimme on siinä mielessä poikkeuksellinen, että siinä on peräti kaksi venealan ammattilaista. Jesse työskentelee veneiden telakointi- ja huoltoyrityksessä ja
Villellä on alan insinööriopinnot meneillään. Todennäköistä siis on, että
tarvittavat huolto- ja kunnostustyöt saadaan aikanaan myös valmiiksi.
Jotain konkreettistakin on tähän mennessä jo tapahtunut. Turnipsin peräsin sai vanhasta telttapatjasta kätevän säilytyspussin |
Näillä sivuilla on nyt vierailtu yli 3000 kertaa! Huolimatta tapahtuman päivämäärästä asia on taivhan tosi, kuten Nuuskakairan mies sanoisi. Vaikka
päivitystahti talviaikaan on ollut varsin verkkaista, on ollut ilahduttavaa
huomata, että sivujamme on talvellakin seurattu näin aktiivisesti. Kesää kohti
lupaamme asiasisällön osuuden kasvavan ja päivitystahdin vilkastuvan.
Jos veneen kunnolle ei olekaan tähän mennessä vielä paljoa tapahtunut,
kasvaa miehistön kunto kovaa vauhtia. Gastiosastohan on jo ennestään elämänsä
vedossa, puhumattakaan nyt, kun Jesse on vähentänyt tupakan polttoa ja syksyllä
naimisiin menneen Villen vaimon pyöristynyt fyysinen olemus antaa ymmärtää
harjoituksia käydyn myös muualla kuin punttisalilla. Veteraanisarjaan
pikkuhiljaa lukeutuva Kilu on sen sijaan joutunut pinkomaan suksilla liki 900
km ja pyöräilemään saman verran pysyäkseen jotenkin muiden vauhdissa.
Ville valmistautuu purjehduskauteen herkistelemällä fokan skuuttamissessa lujille joutuvia ranteita |
Lightningin hankintaa suunnitellessamme kyselimme veneen kriittisiä
kohtia. Etenkin Kilu kevytvenepurjehtijana oli tottunut siihen, että venetyypistä
riippuen joku tietty paikka tahtoo herkästi pettää. Kyselyihimme vastattiin
monelta taholta, ettei Litissä heikkoja kohtia oikeastaan ole. Syksyn navakat
tuulet loivat luottamusta välineisiin ja syykin niiden kestävyyteen alkaa
pikkuhiljaa selvitä. Lightning on suunniteltu aikana, jolloin koko
kvartaalitalouden käsitettä ei vielä tunnettu ja tuotteita valmistettiin taloudellisen
voiton maksimoinnin asemesta käyttöä varten. Lujuuslaskelmia varten ei tuolloin
tarvittu tietokonetta, osat mitoitettiin siten että niiden tiedettiin kestävän myös käytännössä. Jo pelkkää teräsputkesta valmistettua lähes kilon
painoista Litin saalinkia voisi varmasti sellaisenaan käyttää puolitonnarin
rikissä. Puomin päätehelat taas on valmistettu parin millin haponkestävästä
teräksestä ja kiinnitetty kolmella järeällä teräspultilla paikoilleen. Vaikka
niiden yhteispaino vastaakin uudemman jollan kokonaista hiilikuitupuomia, ei
asialla ole suurempaa merkitystä, sillä kaikilla venekunnilla on käytössään
samanlaiset kestäväksi todetut helat.
Nämä osat ovat taatusti luotettavampaa laatua kuin Olkiluoto kolmonen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti