lauantai 6. huhtikuuta 2013

Valohoidossa

Kevättä ilmassa

Aamuisen pikkupakkasen jälkeen ilma lämpeni niin nopeasti, että Kilu tuskin ennätti hiihtolenkiltä apuun, kun Jesse oli jo täydessä vauhdissa veneen kimpussa. Turnipsista karsittiin kylkilista, kaikki köysien läpiviennit ja melkoinen määrä lukkoja, köysiä, ruuveja ja muuta purjehduksessa ilmeisen tarpeellista välineistöä. Kohta Villekin saapui jo paikalle ja Turnipsin keula vedettiin avonaisesta hallin ovesta ulos kevätaurinkoa ihmettelemään.Tarkoituksenamme on vaihtaaa kolhuille vääntynyt vanha alumiinilista uuteen muoviseen ja vahvistaa rungon ja kannen liitoskohtaa keulassa. Lämpötila hallin oviaukolla ja seinustalla oli pitkälti toistakymmentä astetta joten työt sujuivat auringossa rivakasti. Kiinni jäätynyt bailerikin saatiin viimein avattua.

Riuskapetteri työn touhussa
Läpivienneistä osa oli jo melko heikossa kunnossa. Sivukansilla olevat aiomme korvata pykälää suuremmilla, jotta säätököydet solahtavat niistä helpommin takaisin veneen uumeniin. Tämän lisäksi remonttilistalla on fiksata köysien Scanian vaihdekaavion näköisiksi syömät kolot hieman säädyllisempään kuosiin sekä avata peräpeiliin valuma-aukot mahdollista kaatumisen jälkeistä elämää helpottamaan. Myös viikolla tullut Raymarinen T060 -kompassi ansaitsee paremman kiinityspaikan ja keulahelan kiinnitys vaatii kiristämistä. Muutaman tarkistusluukun aiomme lisätä ja kölin nostin- ja varmistusköysien heloituksen uudistaa. Kiki odottelee rikin pystyttämista, jotta sitä voitaisiin hieman järkiperäistää, puomia ja peräsintähän onkin jo vähän fiksailtu. Peräkärrykin vaatinee lisäksi hieman laajennetun keväthuollon.Veneen ja kärryn tultua kuntoon on viimeisenä aika kunnostaa syysmyrskyn vaurioittamat aukkopeitteitteet entistä ehommiksi.
Tämä oli se siistimpi puoli
Paljasta pintaa










Nyt, kun vene on saatu riisuttua lähes puhtaaksi, alkoi jo kerran hylkäämämme ajatus veneen uudelleen maalaamisesta tuntua taas houkuttelevalta vaihtoehdolta. Ongelmaksi muodostuu vain se, että kisakauden alkuun on enää kuukausi aikaa. Toisaalta tämän kokoisen veneen huolto- ja kunnostusprojekti on siinä mielessä armollinen tehtävä, että kolmelta hengeltä työ sujuu kohtuullisessa ajassa, vaikka sitä olisi hieman enemmänkin. Lähes kaikki on suhteellisen helposti esillä ja käsiteltävät pinta-alat hyvin kohtuullisen kokoisia.
Mihin näitä kaikkia oikein tarvitaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti