Lightningin ahvenselätön isopurje suorine takaliikkeineen on tottumattomalle silmälle melko oudon näköinen ja veneen masto tuntuu olevan varsin herkkä trimmille. Rikitrimmissä meillä onkin vielä runsaasti opeteltavaa. Kestänee aikansa, ennen kuin silmä tottuu litin kapeaan kolmioon ja alkaa automaattisesti erottaa oikean purjeen muodon. Nyt takastaagin kireyden, levangin korkeuden sekä tvistin pyhää kolminaisuutta täytyy vielä arpoa. Toinen opeteltava asia on etustaagin kireyden suhde fokan falliin ja kankaaseen. Suorasaalinkisessa lightningissä on osatakilasta huolimatta hekin kireydellä merkittävä vaikutus maston taipuman lisäksi myös etustaagin notkoon. Tämäkin asia meidän täytyy siis opetella uudestaan.
Nyt sparrausta suorittavasta Littistä kommentoitiinkin meidän ajavan varsin reilulla tvistillä, vaikka itse emme tähän suoranaisesti pyrkineetkään. Varsin hyvin vauhtia sekä korkeutta tuntui silti näinkin löytyvän. Turnipsin purjeisiin olemme muuten tyytyväisiä, mutta spinnu kaipaa uusimista ellei sitten sopivaa käytettyä löydy nykyisen tilalle. Myös ison purjenumerot täytyy vaihtaa veneen rekisteritunnuksen mukaisiksi. Rikin kireys on lisäksi syytä tarkistaa purjevalmistajan standardiasetusten mukaiseksi, jotta lähtökohta tehokkaan trimmin hakemiseen on oikea. Eri levyisiä mastokiiloja on nyt tehty niin runsaasti, ettei eri variaatioiden löytäminen pitäisi olla suurempi ongelma.Kolmetuntinen vierähti taas merellä nopeasti. Seuraavana viikonloppuna Turnipsilla on tarkoitus osallistua seuramme Karvalakkikisaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti