Ensimmäisellä kerralla koko miehistön piti siirtyä suojan
puolelle, jotta jolla saatiin keikahtamaan nurin. Veneen annettiin kääntyä
suosiolla turtleksi ennen nostotöihin ryhtymistä. Lightning ui kaatuneena niin
syvällä, että sen pohjan päälle on varsin helppo kiivetä vedestäkin, mikäli nurin
mentäessä ei ehdi kierähtää laidan yli. Paras paikka pohjalle kapuamiseen
tuntui olevan peräkulma, jolloin evästä oli hyvä ottaa tukea ja reuna on matalin.
Kun kaikki olivat päässeet kyytiin, otimme tukevan otteen kölistä ja kampesimme
varpaat reunalla venettä pystyyn. Pienen alkuvastustelun jälkeen vene tuntui
nousevan yllättävän nöyrästi. Kolmas ukko auttoi pohjan päällä seisten painamalla
köliä jalalla, kunhan liike oli ensin saatu alkuun. Olimme saada veneen syliimme
yrittäessä kaikki samanaikaisesti kierähtää nousevaan veneeseen. Pohjalle jäi
varsin reilusti vettä, mikä kuitenkin olemattomassa aallokossa oli helppo
tyhjentää ämpärillä ja isolla äyskärillä. Allokossa homma on varmasti matalan
laidan takia huomattavasti haastavampaa.
Toisella kertaa homma sujui edellistä jouhevammin. Nyt vene
nousi vieläkin nopeammin ja Kilu jäi suosiolla odottamaan, että miehistö on
veneessä ennen kuin itse tuli perän kautta kyytiin. Näin juuri nostetun veneen
uudelleen kaatumisen riski saatiin pienemmäksi. Kolmannella kertaa emme Turnipsia enää
turtleksi asti päästäneet, vaan oikaisimme sen jo kylkiasennosta. Saman verran
vettä veneeseen toki nytkin jäi, mutta oikaisu kävi toki helpommin ja
nopeammin. Kilpailussa veneen nostamista suuremmaksi ongelmaksi muodostuukin varmasti sen tyhjentäminen. Spinnua emme tällä kertaa pitäneet mukana, mutta
päättelimme, että se on varmasti helpointa pakata kyytiin veneen kelluessa
kyljellään, jolloin se ei ole vaarassa rikkoutua eikä kaataa venettä uudestaan.
Takaisin rantaan päästyämme totesimme veneen normaalia painavammaksi ja
luukkujen sekä tyhjennyspropun avaamisen jälkeen selvisikin, että välipohjaan oli
päässyt pari- kolmekymmentä litraa merivettä. Tämä onkin hyvä tiedostaa ja
huolehtia kuivauksesta viimeistään lähtöjen välillä. Myös irtotavarat on oltava
kiinni, mikäli niitä ei suosiolla aio luovuttaa Ahdille.
*Vanha Kymiläinen sananlasku, joka kantamuodossaan kuuluu:
”Jos ei lentämään ryhdytty, niin lentämättä jäi.”
”Jos ei lentämään ryhdytty, niin lentämättä jäi.”
"ihan hyvä" Gasti... käsittämätöntä!
VastaaPoista